Memoramus

"Listy katyńskie" - konkurs literacki (kwiecień 2020)

Zapraszamy do udziału w konkursie:   "Listy katyńskie" - konkurs literacki z okazji 80 rocznicy Zbrodni Katyńskiej

Nasza edukacja ze Stowarzyszeniem Współpracy ze Wschodem – MEMORAMUS  w roku szkolnym 2018/2019

Jako uczniowie I LO w Poznaniu, wspólnie z naszymi opiekunami prof. Renatą Mikołajczyk-Szwaczkowską i prof. Hanną Synowiec-Rudawską, uczestniczyliśmy w dwóch wyjazdach organizowanych przez Stowarzyszenie Współpracy ze Wschodem. Pierwszy z nich odbył się na przełomie marca i kwietnia br. Był on poprzedzony następującymi wydarzeniami: inauguracją projektu w Technikum Energetycznym im. Henryka Zygalskiego, spotkaniem w naszej szkole z prof. Marianem Fikiem – nauczycielem historii z VI LO im. Ignacego Jana Paderewskiego oraz obejrzeniem filmu ,,Katyń”.

W Katyniu …
Podczas wyjazdu zwiedzaliśmy wiele rosyjskich zabytków związanych głównie z II wojną światową. Odwiedziliśmy również miejsce katastrofy smoleńskiej z 2010 roku, odmawiając modlitwę oraz oddając hołd, tym którzy zginęli. Jednakże, naszym głównym celem był Katyń. Centralnym wydarzeniem był udział w XIII Marszu Pamięci rozpoczynającym się na stacji Gniezdowo. Gdy dotarliśmy do Lasu Katyńskiego oczekiwała już na nas rosyjska młodzież. Wspólnie wysłuchaliśmy wspomnień, dotyczących zamordowania oficerów polskich i inteligencji polskiej przez NKWD, z rozkazu Stalina. Odśpiewaliśmy hymn polski. Zapaliliśmy znicze w miejscach wiecznego spoczynku Wielkopolan, a szczególnie związanych z naszą szkołą. Całe to wydarzenie zwieńczyła msza święta. Potem był czas na rozmowy z naszymi rosyjskimi rówieśnikami. Wróciliśmy do Polski pełni emocji, uduchowienia i świadomości historycznej.

Wystawa
Z okazji 100-lecia Marcinka w holu głównym zorganizowana została wystawa pt. „Absolwenci życie przerwane”.

W Białymstoku
Drugie tegoroczne spotkanie młodych Polaków i Rosjan odbyło się w dniach 3-6 września w Białymstoku. Było zwiedzanie ciekawych miejsc, pobyt w centrum kultury, a nade wszystko Marsz Zesłańców Sybiru.

Post scriptum
Udział w projekcie Memoramus jest niesamowitym doświadczeniem. Pozwolił nam lepiej zrozumieć historię, nie tylko Polski.
Sara Szturemska
Medicus-2

XIII Międzynarodowy Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru – Białystok 2013

W pierwszych dniach września przedstawiciele społeczności uczniowskiej Marcinka – uczniowie klasy Medicus-3 wraz z opiekunem panią Ewą Leśniewską uczestniczyli w międzyszkolnej wycieczce na Podlasie, której najważniejszym punktem był  XIII Międzynarodowy Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru, który 6 września po raz kolejny odbył się w Białymstoku.

Białystok 2013
Tegoroczny XIII Marsz Żywej Pamięci Polskiego Sybiru stanowił mocne (kilkunastotysięczne!) zamknięcie czterodniowego wyjazdu na Podlasie. Wyjazdu mówiącego wiele o tym, co się działo na tych ziemiach w latach czterdziestych, ale także o tolerancji i o wielokulturowości tamtego regionu.

W ciągu dwóch dni udaje nam się (choć w tak krótkim czasie może to być zaledwie muśnięcie) dotknąć śladów trzech religii. Z kościoła katolickiego w Choroszczy przenosimy się do tykocińskiej synagogi. Dzień później możemy podziwiać piękny zbiór cerkiewnych ikon w Supraślu i zajrzeć do prawosławnego kompleksu zakonnego (jedna z największych twierdz, zniszczona w czasie II wojny i dopiero w latach osiemdziesiątych odbudowana), a stamtąd powoli docieramy do meczetu w Kruszynianach. Fascynująca podróż między trzema religiami Księgi.

Gdzieś w tle opowieści o tych religiach pojawia się historia. Braniccy w Białymstoku,

Ludwik Zamenhoff urodzony tamże. Czarniecki na pomniku i tykocińscy Żydzi, których już nie ma, choć przecież byli niegdyś najwybitniejszymi lekarzami w  Polsce czasów renesansu. Największe wrażenie robi jednak wizyta w meczecie i Tatar, który nas po tej przestrzeni: fizycznej i religijnej, oprowadza. I nagle wraca, przynajmniej do mnie, ta pierwsza Rzeczpospolita, a nawet niech i będzie: ta druga, czasy dwudziestolecia międzywojennego. Głosy na ulicach Tykocina i Supraśla przenikały się, jidysz, polski, rosyjski i słyszalny wschodni zaśpiew, a może i gdzieś arabskie modlitwy. To ten świat, którego już nie ma i nie da się go odbudować, ale pamiętać koniecznie należy, że był.

Z drugiej zaś strony pojawia się inna historia – ta, o której chciałoby się jak najszybciej zapomnieć, a której zapomnieć nie można. Zsyłki. Pobyt w którejś z radzieckich obłast’i. Kwestia obywatelstwa, powrotu do Polski. Szukania rodzin… I nagle okazuje się, jak wygląda różnica między historią podręcznikową, a ludźmi. Spotkanie w muzealnym wagonie kolejowym okazuje się być pretekstem do powrotu do tamtej chwili, kiedy miało się zaledwie darowane kilka chwil na pakowanie. Rozmowa prywatna. We dwie. Informacji i emocji tyle, że podręczniki wydają się przy tym lodówkowo zimne. Takich spotkań z Sybirakami było zresztą więcej. Jedno oficjalne, wszyscy razem: Oni, My i historie. I dużo emocji. Ale dla mnie jeszcze cenniejsze były te indywidualne rozmowy, gdzieś, na trasie wycieczki, w chwili przerwy między zwiedzaniem.

I trzecie doświadczenie. Zastanawiałam się, czy o nim napisać. I zdecydowałam, że tak. Autokar pełen młodych ludzi. Z różnych miejsc, szkół, rodzin. I troje starszych Państwa z takimi, nie innymi, doświadczeniami. Troje ludzi, pełnych energii. Absolutnie ciekawych świata i na ten świat otwartych. O to też powinniśmy pytać – co robić, żeby umieć czerpać taką radość z życia.  W tym roku o to nie spytałam. Może odważę się w przyszłym.
Ewa Leśniewska

VII Marsz Pamięci – KATYŃ 2013

W dniach od  11 do  16 kwietnia grupa uczniów  z klasy Medicus–2 wraz z wychowawcą  panią profesor Pauliną Błażejewską – Chadyniak  oraz panem profesorem Zbigniewem Lesickim uczestniczyła w międzyszkolnej wycieczce do Rosji i

Białorusi organizowanej przez Stowarzyszenie Współpracy ze Wschodem MEMORAMUS.

Głównym celem wyjazdu był VII Marsz Pamięci, którego punktem kulminacyjnym była wizyta na polskim cmentarzu wojennym w Katyniu, gdzie oddaliśmy hołd  tysiącom oficerów i podchorążych, wśród których znaleźli się również

absolwenci Marcinka, zamordowanym w 1940 roku przez NKWD.

Miejsce to wywarło na nas ogromne wrażenie, wprowadziło w zadumę i zastanowienie.

Udało nam się zobaczyć lotnisko Siewiernyj w Smoleńsku, gdzie w 2010 roku miała miejsce katastrofa samolotu, na którego pokładzie znajdował się prezydent Lech Kaczyński oraz przedstawiciele rządu.
Podczas wycieczki mieliśmy okazję zwiedzić Smoleńsk oraz uczestniczyć w spotkaniu młodzieży polsko–rosyjskiej w smoleńskim domu kultury. W czasie sześciodniowego wyjazdu odwiedziliśmy również miejsca takie jak Kopiec Adama

Mickiewicza, Kościół Farny p.w. Przemienienia Pańskiego czy pomnik wieszcza w Nowogródku, grób Jana i Cecylii w Bohatyrowiczach oraz piękne miasto Grodno.